luni, 1 iulie 2013

Utilizarea mediilor virtuale în şcoala românească


                        Moto:,, Imaginaţia este mai importantă decât cunoaşterea.Cunoaşterea este limitată. Imaginaţia face ocolul lumii.” A. Einstein

Utilizarea mediilor virtuale în şcoala românească


            Tehnologia informaţiei şi comunicării poate să schimbe în zilele noastre, procesul de predare /învăţare în şcoala românească. Mediul virtual de învăţare se bazează pe un set
de instrumente de predare /învăţare care ajută la dobândirea experienţei de învăţare a elevilor prin utilizarea TIC.
            În multe şcoli din UE învăţarea cu ajutorul mediilor virtuale este în plină ascensiune, de aceea forurile Comunităţii Europene alocă importante fonduri pentru evo-
luţia acestui proces educaţional cu ajutorul TIC.
            În ţara noastră putem vorbi de pionierat în implementarea TIC în mediul şcolar, suntem încă la început de drum, cu destule puncte slabe, cum ar fi: lipsa curentului în şcoli izolate, lipsa calculatoarelor  sau a reţelei de Internet, etc.
            Noile tehnologii aplicate în educaţie la  nivel general se bazează pe câteva direcţii de cercetare:
,,-medii de învăţare virtuale şi clase virtuale
-folosirea Internetului în şcoli, (clase electronice statice, clase electronice mobile)
-învăţământ deschis la distanţă bazat pe <<hiperwave>>
-<<sisteme hypermedia structurate>> bazate pe hyperlinks, destinate realizării de ferestre şi căutări ierarhice pentru asistarea documentelor multilingve
-identificării utilizatorului şi controlului accesului
-integrării sistemelor existente de informare pe Internet
-generarea automată şi consistenta a documentelor,etc.
-interviuri virtuale pentru evaluarea cunoştinţelor (tele-conferinţe, e-mail), destinate asistării învăţământului preuniversitar şi instruirea pentru noile job-uri
-sisteme tutoriale inteligente
-agenţi inteligenţi
-modele de învăţare la distanţă,etc”
                        (cf. Moise, Maria,Popoviciu, N.,,Noi medii de învăţare virtuale  bazate pe metodele şi tehnicile multimedia, telematica, instrumentele internet-ului şi metode pedagogice de tip ,,Problem based learning”, Facultatea Management AISEDA, Academia Militară Tehnică, Bucureşti)
             La noi în ţară nu există deocamdată un sistem experimental complex, care să conţină metode şi tehnici şi instrumente necesare  învăţării la distanţă prin intermediul reţelei Internet. Introducerea în şcoala românească a tehnologiilor informaţionale ajută la creşterea eficienţei activităţilor de învăţare, dar şi la dezvoltarea competenţelor de comunicare  şi studiu individual.
            Atât elevii cât şi profesorii trebuie să aibă competenţe tehnice de utilizare a calculatorului, a programelor cu ajutorul cărora se pot realiza diverse materiale didactice:
-documente Word, filme educaţionale Windows Movie Maker, prezentări Power Point. Şi pentru toţi, partenerii procesului de educaţie, profesori şi elevi, susţinerea lecţiilor/partici-
parea la ele  prin metode didactice moderne, cum ar fi instruirea asistată de calculator sunt apreciate ca foarte interesante de ambele părţi. Acesta metodă motivează şi pe unii şi pe ceilalţi să se perfecţioneze, să dobândească abilităţi şi competenţe  necesare dezvoltării personale şi profesionale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu